Nedstemt etter diagnosen?

Det er ikke helt uvanlig å bli nedstemt og motløs når man får en slik diagnose. Da er det viktig å huske på at man ikke nødvendigvis er alene, og at det finnes god hjelp å få. I tillegg er det mye man kan gjøre selv for å jage vonde tanker ut av hodet.

De som har fått diagnosen ulcerøs kolitt eller Crohns sykdom, kan oppleve et helt spekter av følelser. Stress, angst, fornektelse, utmattelse og symptomer på depresjon er blant reaksjonene som kan komme og gå gjennom sykdomsforløpet.1,2,4,6

Vær bevisst og søk støtte

Å få en IBD diagnose kan i seg selv være en negativ opplevelse, og mennesker reagerer på forskjellige måter i en slik situasjon. Crohns sykdom og ulcerøs kolitt er også sykdommer som varierer i intensitet, og tilbakefall er uforutsigbart.3,4 Hvis man opplever negative følelser som er vanskelige å håndtere, bør man søke råd hos helsepersonell.

Ting man kan gjøre selv

Kanskje må man tenke annerledes rundt enkelte aktiviteter og ha strategier som gjør at man kan mestre sosiale situasjoner og leve så normalt som mulig.4

  • Lytt til deg selv
    Når negative følelser påvirker hverdagen, kan det være en idé å se på hvordan man kan håndtere slike følelser bedre. Det er umulig å unngå stress og alle vanskelige følelser, men man kan prøve å finne bedre måter å forebygge og håndtere dem på. Lytt til deg selv og finn ut hva som fungerer best for din situasjon.4
  • Lytt til andre
    Man kan bli med i et lokalt nettverk, ellers kan en støttegruppe også være til god hjelp. Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer (LMF) er en landsdekkende pasientforening for personer med fordøyelsessykdommer og for deres pårørende. De har et likemannsapparat som har lang og bred erfaring med å leve med fordøyelsessykdommer. Blant annet får man muligheten til å delta på ungdomssamlinger og familiesamlinger. LMF sin hjemmeside finner du her.
  • Sov godt
    Pasienter med ulcerøs kolitt eller Crohns sykdom kan ha en høyere risiko for å få søvnproblemer.5 Spør legen din om råd hvis du opplever søvnproblemer.
  • Stress ned
    Avslappings- og stressmestringsteknikker kan hjelpe deg til å mestre sykdommen. Pusteøvelser, meditasjon og avslapping, gjerne som en del av yoga eller lett kondisjonstrening som sykling eller svømming, kan hjelpe på humøret i vanskelige perioder.4
  • Vær realistisk
    Ulcerøs kolitt eller Crohns sykdom påvirker mennesker ulikt. Selv om andre med diagnosen kanskje takler både idrett og sosiale aktiviteter, er det ikke sikkert alle gjør det, og det er derfor viktig at man setter seg mål som er realistiske for egen situasjon.4
  • Ha en plan
    Som pasient med ulcerøs kolitt eller Crohns sykdom, må man kanskje planlegge livet sitt på en ny måte. Man er kanskje nødt til å ta hensyn til sykdommen, men mye kan være gjort med en god plan. For eksempel er det lurt å vite hvor toalettene befinner seg før man går ut, og også ha med seg ekstra undertøy.4

 

Referanser
  1. Keeton RL, Mikocka-Walus A, Andrews JM. Concerns and worries in people living with inflammatory bowel disease (IBD): A mixed methods study. J Psychosom Res. 2015; 78(6):573-8.
  2. McDermott E, Mullen G, Moloney J et al. Body image dissatisfaction: clinical features, and psychosocial disability in inflammatory bowel disease. Inflamm Bowel Dis. 2015; 21(2):353-60.
  3. Ghosh S. Inflammatory bowel disease: Appreciating disability and impact of disease .Can J Gastroenterol Hepatol. 2015; 29(2). Editorial
  4. Crohns and Colitis Foundation. Emotional Wellness and IBD. Publisert: 22. oktober 2012.Tilgjengelig fra: http://www.ccfa.org/resources/emotional-wellness-and-ibd.html [lastet ned 14.03.2017].
  5. Swansen GR, Burgess H, Keshavarzian A. Sleep disturbances and inflammatory bowel disease: a potential trigger for disease flare? Expert Rev Clin Immunol. 2011; 7(1):29–36
  6. Kreijne JE, Lie M.R.K.L, Vogelaar L et al. Practical Guideline for Fatigue Management in Inflammatory Bowel Disease. J Crohns Colitis. 2016; 105-111.